Kinderen op dieet – geen tv, geen scherm.

Door Marieke in Blog - 23 juni 2019
Ik ben geen dokter. Alle blogs zijn gebaseerd op eigen ervaring.
Advies volgen is op eigen risico.


Mijn kinderen zijn 4 en 6 jaar oud en kijken doorgaans geen tv. 3 avonden per week krijgen zij de keuze om 2u een scherm te openen, zij het spelletjes spelen op de tablet, of tv kijken. Ooit was dat anders. Ik koos er onlangs voor om mijn kinderen op dieet te zetten. Ik beperkte schermtijd tot 6 uur per week.

Kinderen op dieet, waarom ik mijn kinderen geen schermen geef. Ons gezin viel uit mekaar en de oorzaak was de televisie. We maakten er korte metten mee en we zijn opnieuw een liefdevol gezin dat tijd heeft voor elkaar.

Waarom zou ik mijn kinderen tv en schermen ontzeggen?

Waarom niet?

Wat haalt jouw kind uit tv kijken en een hele dag met zijn neus voor een scherm te kleven?

  • Is jouw kind sociaal naar jou toe?
  • Helpt jouw kind in het huishouden?
  • Kan jouw kind tijd doorbrengen alleen, in stilte?
  • Leest jouw kind boeken?
  • Kan jouw kind creatief zijn?
  • Komt jouw kind elke dag minsten 30 minuten in de natuur?
  • Is jouw kind kalm of geagiteerd?
  • Is jouw kind verbaal sterk?
  • Kan jouw kind goed omgaan met stress?
  • Heeft jouw kind geduld?

Ik kan nog wel even doorgaan met deze lijst.

Tv en schermen kunnen goed zijn voor kinderen. Leerzame spelletjes helpen met oog-hand coördinatie. Kinderen hebben een hogere reactiesnelheid en ze leren fijn werken. Schermen zijn niet weg te denken uit onze maatschappij, dus het is noodzakelijk dat kinderen hier mee om gaan. Maar wil dat 5 uur per dag zeggen? Is dat nodig?

Van tv kijken, zeker leerrijke programma’s, kunnen kinderen best veel opsteken. Denk maar aan Dora, Team Umizoomi en zelfs Paw Patrol en Blaze. Ze leren rekenen, een beetje Engels, samen spelen en delen en problemen oplossen.

TV, de nieuwe babysit.

Onze schermen zijn hét nieuwe tijdverdrijf geworden voor kinderen, en het is een goedkope babysit.

Hoe vaak zet je de tv niet aan als je druk bezig bent en je wil jouw kinderen even uit de weg? Als de kinderen ‘lastig’ zijn, is het dan niet handig als ze spelletjes kunnen spelen?

En tijdens die lange autoritten, een tablet of film is toch ideaal?

En zo worden onze kinderen verslaafd aan bewegende beelden, constant overprikkeling en instant gratification (instant beloning).

Kinderen leren het af om geduld te hebben. En dat is wel spijtig. Want om iets te bereiken in het leven, hebben we een minimum geduld nodig. En onze tv en schermen leren onze kinderen dat ze alles nu moeten hebben.

Als onze kinderen lastig zijn, zetten we ze voor tv. Eigenlijk zetten we de tv aan van zodra onze kinderen thuis komen van school.

Waar zij eventjes tijd in stilte nodig hebben, na een lange dag van stress en overprikkeling, geven we hen de volgende portie overprikkeling.

‘Lastige’ kinderen.

En zo zitten we nu met een epidemie van lastige kinderen die geen geduld hebben, alles liefst gisteren willen, elke taak onmiddellijk opgeven nog voor ze begonnen zijn en geen gesprekken kunnen voeren.

Lastige kinderen dus.

De meeste kinderen van vandaag die veel tv kijken zijn verbaal niet sterk. Ze zijn amper in staat om langer dan 5 minuten een volwassen gesprek te voeren.

Maar wat vooral problematisch is, is de hoeveelheid agressie in onze kinderen, verbaal en fysiek. En dat komt omdat ze verbaal niet in staat zijn conflicten uit te werken.

Kinderen op dieet.

Mijn kinderen zijn op dieet.

2 Jaar geleden koos ik ervoor om geen tv meer te kijken, geen radio te spelen en geen sociale media te gebruiken. Ik kreeg meer dan 4 uur vrije tijd per dag. 4 UUR!

Weet je wat er mogelijk is om te bereiken in 4 uur?

En dat geldt ook voor kinderen.

Kinderen hebben meer tijd voor hun huiswerk, meer tijd om te lezen, om in de natuur tijd door te brengen, om te wandelen, om te sporten en om creatief te zijn.

Mijn dochter is zo’n goede tekenaar en haar talenten komen echt boven. Ze verbetert zich elke dag en samen leren we nieuwe technieken. Ik stop er uiteraard ook mijn tijd in (want die heb ik namelijk door geen tv te kijken), en we krijgen een betere band. Samen doen we dingen waar we beiden beter van worden en zij voelt zich meer gezien en haar zelfvertrouwen stijgt aanzienlijk.

Mijn jongste houdt van de natuur en ik vind haar voornamelijk buiten tussen de insecten en de planten. Ze wil graag de naam weten van alle insecten en samen zoeken we op via een boek of een zoekmachine. Zij verzorgt onze diertjes uitstekend en ook de plantjes komen niets te kort.
Ze houdt van klimmen in bomen en kampen bouwen in het bos. Samen lukt het ons telkens om betere kampen te bouwen.

Maar al dat kon niet voor ik mijn kinderen op dieet zette.

Hoe het vroeger was.

Mijn dochters zijn hooggevoelig, sterke empaten. Ze nemen de gevoelens van anderen dus heel gemakkelijk op. Om hen daarmee te leren omgaan hebben ze veel tijd in de natuur nodig om te gronden, veel op blote voeten lopen en vooral veel tijd in stilte doorbrengen.

Dus zonder overprikkeling.

Voor het dieet had ik agressieve kinderen die geen nee aanvaarde, constant moe waren en geen gesprekken konden voeren. Conflicten werden letterlijk uitgevochten.

Maar nu.. Wat een engeltjes. Ze zijn normale kinderen die uiteraard ook hun momentjes hebben, maar die zijn eerder zeldzaam geworden.

De eerste weken waren heel moeilijk, omdat ik mij schuldig voelde omdat ze hun favoriete serie niet konden zien. Ik wist dat ze moe waren, en nu konden ze zich niet rustig ontspannen door tv te kijken.

Daarnaast wisten ze echt niet wat ze met zichzelf moesten aanvangen, en ik wist het ook niet. Ik had geen idee wat ik met hen in hun vrije tijd kon doen zodat ze hun tijd nuttig zouden doorbrengen.

Verveling.

Verveling is een prachtig iets.

Een kind dat zich verveelt kan zoeken naar iets om die verveling tegen te gaan. Tijdens verveling worden passies geboren.

Een kind (maar als volwassenen ook) gaat op zoek naar iets om hen bezig te houden. Wat kan ik doen dat mij voldoening geeft? Als jij jouw kind ruimte geeft om zich te vervelen (dagen na mekaar) en er over laat zeuren en vooral niet toegeeft, dan gaat jouw kind op zoek naar iets nieuws.

Kinderen zijn kleine wondertjes van de natuur die willen leren, willen ervaring opdoen, willen voelen en proeven. Ze willen zien, horen, ruiken en ze willen dat samen met jou doen.

Nu, het is niet de bedoeling dat jij hen de hele tijd gaat entertainen, dat is absoluut niet de bedoeling.

Wat je wel kan doen is antwoorden op hun vragen en samen op onderzoek gaan. Geef hen de ruimte en het materiaal om hen te laten ontdekken. Geef zelf het voorbeeld door op een nuttige manier jouw tijd op te vullen.

Betrek jouw kinderen in wat jij doet.

Mijn oudste van 6 jaar leert nu koken. Ze leert hoe ze met een groot koksmes groenten en fruit kan snijden. Daarnaast leert ze nu, al doende, hoe zij sausjes maakt, of soep. Ze leert over kruiden en leert proeven terwijl we kruiden. Haar zintuigen worden positief geprikkeld.

Daarnaast vind ze het heerlijk om samen de was te doen. Zij vouwt haar eigen kleding en die van haar zus op en legt ze netjes in de kast. We hebben zelfs de legschabben van haar kast verlaagt zodat zij er beter aan kan. Zo kan ze ’s morgens ook zelf haar kleding nemen en zich zelfstandig aankleden.

Maar ja, dat is een proces en daar heeft zij veel begeleiding bij nodig gehad. Het resultaat is dat zij geniet van haar zelfstandigheid. En ik geniet omdat ik meer tijd vrij heb ’s morgens. Daarnaast is het fijn om de was niet alleen te moeten doen, die 2 kleine handjes leveren goed werk. We zijn samen, maken grapjes en hebben een leuke tijd. En als ze een keertje geen zin heeft, dan is het zo.

En dat is allemaal gekomen omdat ik haar laat zien wat ik in mijn ‘vrije’ tijd doe en omdat ik haar de ruimte geef om te leren hoe zij kan bijdragen op een positieve manier. Ja, ik stop er mijn tijd in en zeker de eerste keren vergt het best veel inspanning en geduld. Maar vandaag ben ik ontzettend trots op mijn 2 kinderen.

Mijn kinderen op dieet. Waarom ik hun schermtijd fors beperk en vooral, wat de voordelen zijn - voornamelijk voor hooggevoelige kinderen, empaten, autisten, HSP.
Deel op sociale media 🙂

Mijn kinderen op dieet, hoe doe je dat?

Begin met allereerst ZELF het goede voorbeeld te geven.

Wat levert tv jou? Ontspanning?

Wat nog?

Stop met tv kijken, of halveer, of begin met 1 dag geen tv of….

Ik raad aan om de tv 14 dagen uit te zetten, voor iedereen. Inclusief game consoles, tablets en computers. Maak een regel dat schermen zoals smartphones enkel gebruikt mogen worden voor educatieve doeleinden, zoals informatie opzoeken, materiaal opzoeken, dingen om te doen of om how-to filmpjes te bekijken.

Waarom 14 dagen?

1 Week geeft niet genoeg tijd voor de kinderen om zich te leren vervelen. Tegen het einde van de 7 dagen kijken ze zo uit naar hun tv en console dat ze gewoonweg afwachten.

14 dagen geeft veel meer ruimte en biedt meer kansen om echt te ‘moeten’. Ze moeten op zoek naar anderen manieren om zich bezig te houden.

Vooraleer je jouw kinderen op dieet zet, raad ik wel aan om uit te leggen waarom je dit doet.

  • Omdat je wil dat jullie hechter worden als gezin.
  • Of omdat je jouw kinderen mist.
  • Misschien wel omdat je wil dat jouw kinderen rust vinden.
  • Omdat je hen meer wil laten leren kennen.
  • En omdat jij zoveel van hen houdt, dat je voelt dat dit juist is.

Vertel jouw kinderen hoeveel jij van hen houdt en dat je het zo enorm spijtig vindt dat jullie zo uit mekaar zijn gegroeid. Je wil dat jouw gezin weer hechter wordt en na lang zoeken ben jij erachter gekomen dat de schermen dit in de weg staan.

Vertel hen dat het maar 14 dagen is, en dat dat lukt. Wie die 14 dagen zonder al te veel zeuren doorkomt, kan beloond worden. Misschien een dagje zee, een pretpark, eten in jullie favoriete restaurant, of ga ijsschaatsen, een high-tea doen, een massage nemen,…

Vraag jouw kinderen wat zij graag als afsluiter willen doen. Dat maakt een heel mooi gesprek. En misschien kunnen ze helpen met het plannen van de activiteit? Betrek hen erbij.

Wat daarna?

Je kan schermen weer deel laten uitmaken van het dagelijkse leven. Maar hou het de eerste weken wel beperkt. Je wil namelijk niet dat die 2 weken voor niets zijn geweest. Je wil die sterkere band met jouw gezin aanhouden, je wil samen blijven activiteiten ondernemen, je wil meer zelfstandigere kinderen.

Ga rond de tafel zitten en bespreek hoe jullie de toekomst als gezin zien. Wie wil wat doen? Hoeveel uur vind jij aannemelijk?

Denk aan volgende opties:

  • 2 dagen geen schermen per week.
  • 1 dag geen scherm
  • Max. 1uur tv per dag
  • Minstens 2 maal per week leerzame tv ipv geweld
  • Extra schermtijd kan verdiend worden door x en y

Tv dient als ontspanning, niet als tijdverdrijf. Tv kan aangenaam zijn om eens wat anders te doen, maar elke dag tv omdat dat zo hoort, is geen goed idee. Het nieuws, 60 minuten negativiteit, is het eerste programma dat geschrapt kan worden. Je bombardeert namelijk jouw onbewuste met negativiteit, en wat jouw onbewuste denkt, trek jij naar jezelf toe.

(Wees een beetje positiever, want positief trekt positief aan, de Wet van Karma en Aantrekking. Leer er hier meer over.)

Mijn kinderen kijken 3 dagen per week tv, gedurende max. 2 uur. Maar er zijn weken waar ze amper 1 uur tv kijken, of spelletjes spelen.

Ik heb samen met mijn partner 1 filmavondje per week. We kijken een documentaire over bewustzijn (bv Heal op Netflix is een aanrader!!) of iets positiefs. Ik hou niet van geweld en hij weet dat – ik neem namelijk die frequentie over (ook al is het maar film) als empaat.

Goede films om te kijken zijn:

  • The Matrix
  • The Forgotten
  • Avatar
  • Heal, op Netflix
  • Jupiter Ascending
  • Star Wars
  • Mr. Nobody
  • The last Mimzy
  • Above Majestic (David Wilcock)
  • Tomorrow never dies
  • Gulliver’s Travels (with Jack Black)
  • A Wrinkle In Time
  • Truman Show
  • The Sixth Sense

Voor kinderen (& volwassenen!!):

  • Moana (Vaiana) – Disney
  • Frozen – Disney
  • Niko (op Netflix – aanrader!!)
  • Smallfoot
  • Avatar, the last airbender, de serie & de film
  • Heidi – Studio 100

Ik wens jullie ontzettend veel succes!

Help mij dit artikel beter te maken.

Deel meer films, voor kinderen en volwassenen, in de reacties. Deel jouw ervaringen met het dieet en vooral – inspireer andere ouders om hetzelfde te doen.

Doe het voor het welzijn van jouw kinderen en jouw gezin. Iedereen heeft baat bij minder tv kijken en meer te genieten van elkaar en het leven. Maar vooral, geef zelf het goede voorbeeld!

Meer lezen – gerelateerd aan kinderen op dieet?

Geef een reactie