Angst – Waarom is angst belangrijk?

Door Marieke in Blog - 25 mei 2018
Ik ben geen dokter. Alle blogs zijn gebaseerd op eigen ervaring.
Advies volgen is op eigen risico.


Angsten houden ons tegen van het doen van bepaalde dingen. Angst zorgt er voor dat je veilig blijft. Of daar is het toch voor ontworpen. Maar soms houdt angst je zo tegen, dat je jezelf in de weg gaat staan.

En dat is niet goed.

Je wil leren in elk leven. Je wil groeien, wijzer worden. Het is de bedoeling jezelf zoveel mogelijk te blijven ontwikkelen.

En dan heb je opeens een grote (onverklaarbare) angst en kan je niet verder.

Angst beschermt je

Angst beschermt je, of dat zou het toch moeten doen.

Je hoofd kent angst om je te beschermen. Je hoofd heeft geleerd dat als je je hand in het vuur houdt, dat je je verbrand. Dus elke keer er een groot vuur is, ga jij er in een grote boog rondom heen.

Je hoofd leerde ook dat het gevaarlijk is om je waarheid te zeggen. Wie anders is en zijn eigen waarheid verkondigd gaat dood. Je kan er voor onthoofd worden, op de brandstapel terecht komen, verdronken worden,…

Dus jij leert zwijgen.

Elke keer jij wil zeggen waar het op staat, krijg je dat immense gevoel van angst. En dan ga je zwijgen.

Je leert gaandeweg dat jij er niet toe doet. Je krijgt een laag zelfbeeld, gaat je afsluiten van de maatschappij en je wordt een verstoteling.

En dat alleen maar door angst, die geen duidelijke reden heeft.

Vroeger, in de Middeleeuwen, werden heksen verbrand. In deze tijd gebeurt dat niet meer.

Ja, als je anders bent, dan wordt je raar bekeken. Maar van raar bekeken te worden, ga je nog steeds niet dood.

En dat is iets dat je hoofd moet leren.

Je angsten doorbreken

Het is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan. Je angsten doorbreken is belangrijk, het is de enige kans om te groeien in dit leven.

Als het niet spannend is, dan groei je niet.

Als het je niet uitdaagt, dan leer je niks.

Gemakkelijk pad, moeilijk leven.
Moeilijk pad, gemakkelijk leven.

Het is maar wat je wil.

Wil je vooruit in je leven, dan neem je het moeilijke pad vol uitdagingen en angsten.

En dat doet pijn, maar tegelijk is het zo bevrijdend!

Want elke keer je je angst opzij zet, vind je opnieuw een stukje bevrijding, er valt een nieuwe last van je af.

Hoe doe je dat dan?

Als je angst hebt om iets te doen, bijvoorbeeld: ‘Je mening uiten’, dan ga je bekijken waar die angst vandaan komt. Waarom durf jij je mening niet uiten?

Ga diep graven, ga kijken waar dat gevoel, die emotie en angst vandaan komen. Waarom heb jij angst?

En vooral, is die angst gegrond?

Is het hebben van die angst noodzakelijk? Ga je anders dood?

Wat zou er gebeuren als je die angst niet hebt?

Stel je even heel kort voor dat je die angst niet zou hebben. Wat zou er gebeuren?

Je bent in gesprek met 3 collega’s en je bent het niet eens. Normaal zou je zwijgen, grotendeels door de angst om je mening te uiten.

Wat zou er gebeuren als je die angst niet zou hebben? Je kan gewoon je mening uiten en misschien is jouw idee zo goed dat de andere 3 collega’s jouw voorbeeld volgen.

Dus waarom heb je dan angst? Van kort je mening te uiten ga je immers niet dood.

Of toch niet in dit leven..

In vorige levens heb je ondervonden dat als je je echte mening durfde te uiten, je op termijn gedood werd. Wie anders dacht, een buitenbeentje was, ging op de brandstapel.

Jouw hoofd heeft geleerd dat als je jouw mening verkondigd (die totaal anders is dan de mening van de meerderheid), je dan uiteindelijk gedood wordt.

En dat is de reden waarom je nu nog zwijgt, waarom je die enorme angst hebt om jezelf te zijn in nabijheid van anderen.

Het leven is een uitdaging

Het leven is een uitdaging. Je wordt elke minuut van de dag uitgedaagd om een betere versie van jezelf te worden.

En als je echt uitgedaagd wordt, dan is er altijd angst. Grote of kleine angsten, het maakt niet uit, de angst wil zeggen dat je wordt uitgedaagd om te groeien. De tijd is er klaar voor.

En dan heb je 2 opties:

  1. Je zegt: Nee, bedankt! en gaat verder met je leven. Een tijd later krijg je die angst opnieuw voorgeschoteld (alleen een beetje erger) en krijg je weer een keuze.
  2. Je zeg: Oké, ik doe het! en je zet je over je angst. Er valt een groot gewicht van je schouders en je voelt je een beetje meer vrij.

 

Wat kan je doen als je je in een angst-situatie bevindt?
  1. Neem enkele diepe ademhalingen (dat kalmeert)
  2. Haal de angst uit je lichaam en kijk er naar (visualiseer het, weet het, doe alsof,..)
  3. Ontleed de angst (waarom ben ik bang, wat kan er gebeuren als ik het toch doe, waar komt de angst vandaan)
  4. Als je het waarom van de angst kent, dan praat je er liefdevol tegen. (Ik begrijp dat je mij wil beschermen, maar ik heb nu geen bescherming nodig. Het komt goed, ik laat het je zien.)
  5. Doe de actie die je angstig maakt.
  6. Vertel je hoofd dat alles goed is en dat je niet meer bang hoeft te zijn voor deze situatie.

 

Als alles goed is, dan ga je volgende keer je in dezelfde situatie komt, niet meer zo angstig reageren. Je kan het nog steeds spannend vinden, maar de reactie is minder heftig. Als je dan enkele keren door de situatie komt, leer je je hoofd dat het echt oké is en ben je op termijn niet meer bang.

En dat herhaal je elke keer je voor iets angstig bent.

Wat is het ergste dat er kan gebeuren?
Wat is het beste dat er kan gebeuren?

Soms is het ook fijn om tegen je hoofd te zeggen: “Lief hoofd, ik ben blij dat je mij wil beschermen. Maar ik wil het deze ene keer toch proberen. Als het niet goed afloopt, beloof ik je dat ik het nooit meer zal doen.”

Waarschijnlijk loopt het fantastisch goed af.

Waarom hebben we angst, waarom zijn we bang? Wat is de onderliggende reden en waarvoor dienst angst? Zet je angstgevoelens opzij en maak je dromen waar.

 

Aan welke angst ga jij als eerste werken?

 

Geef een reactie