Je werkelijkheid: Schrap deze woorden uit je woordenboek.

Door Marieke in Blog - 21 november 2018
Ik ben geen dokter. Alle blogs zijn gebaseerd op eigen ervaring.
Advies volgen is op eigen risico.


Ik leerde tijdens mijn bewustwordingsproces dat er woorden zijn die je niet meer hoeft te gebruiken, omdat ze het tegengestelde creëren van wat jij wil. Het universum kent het woordje ‘niet’ niet. En dat maakt een wereld van verschil.

Als jij iets wil, en vertelt dan wat je niet wil, dan weet je niet wat je écht wil.

Als jij aan je kind vraagt: ‘Wat wil je eten’. En je kind antwoord: ‘Geen banaan.’ Wat wil je kind dan écht eten? Weet jij het?

Zo gaat het ook bij het maken van je eigen realiteit. Als jij alleen vertelt wat je niet wil, dan is het moeilijk om te krijgen wat je wél wil. Want je maakt het niet specifiek genoeg.

Dit artikel leunt op de eerder verschenen artikels:

Hoe verander ik mijn realiteit?

Jij bent de enige die in controle is over jouw realiteit. Het wordt tijd om dat te beseffen.

Dus alles wat in jouw leven gaande is, heb JIJ gecreëerd. Niemand anders. Alleen JIJ!

Ja maar, (je situatie met iemand anders)….

Jij hebt de andere toestemming gegeven om jou op een bepaalde wijze te behandelen. Want jij hebt/had iets nodig en die andere persoon heeft je dat gegeven. Jij was niet specifiek genoeg en de eerste beste oplossing is aangebracht en jij hebt die aangenomen.

En daarom is je leven zoals dat nu is. Vol vreugde.. Of toch niet?

Als jij de enige bent die controle heeft over jouw eigen realiteit, dan ben jij ook de enige die deze realiteit kan veranderen. Want jij  bent de enige die de touwtjes in handen heeft.

Dus als jij niet blij bent met je realiteit, dan ga je die vandaag moeten aanpassen zodat je wél tevreden bent. Iemand anders kan dat niet doen, alleen jij.

Dus neem die verantwoordelijkheid op en zeg tegen jezelf: ‘Het is tijd voor het leven dat ik écht wil!’

Weet wat je wil.

Om het leven te hebben dat je echt wil, zal je eerst moeten bepalen wat je wil en niet wil. Denk even alleen aan jezelf. Wat wil je veranderen, wat wil je anders, wat wil je schrappen en wat wil je nieuw?

Maak een mooie lijst van wat je echt wil, en een lijst van wat je wil veranderen/schrappen uit je leven.

En dan kan je aan het werk. Het is simpel en uitdagend. Volg dit stappenplan en je komt er uiteindelijk uit. Dat beloof ik je!

Anders denken

Het is tijd om anders te denken. Gedaan met angst, met doemdenkerij en jezelf dingen opleggen die je helemaal niet wil.

De griep is in het land, straks wordt ik ziek. – En een week later lig je plat met griep.
Er zijn herstructureringen in het bedrijf, wat als ik mijn job verlies? Ik mag mijn job niet verliezen, wat moet ik toch doen. En je tobt er enkele weken over door. – Je verliest je job.
Ik ben werkloos, waar moet ik werk vinden? Ik ben te oud, niemand zal me willen aannemen! Ik heb de ervaring niet, de fut niet, niemand zal me willen. – En je vindt geen job.

Simpele alledaagse voorbeelden, en ze zijn alle 3 (in de meeste gevallen) gevolg van doemdenkerij en angst.

Leer anders te denken, het waarom en het stappenplan. Dat lees je zeer uitgebreid in dit artikel.

Positiever denken

Als je leert hoe je uit die negatieve gedachtenspiraal kan geraken, dan is het tijd om je gedachten te focussen op alleen positieve dingen.

Richt je focus op alles dat je wil, en alles wat je niet wil verban je uit je gedachten.

Mijn kinderen ruimen niet op – wordt dan – Ik wil een opgeruimd huis en mijn kinderen helpen elke dag met speelgoed opruimen.

Ik ben te dik –  wordt dan – Ik ga gezond eten (of eet gezond) en ik wil een gezond lichaam en ik doe alles dat daar voor nodig is.

Ik heb geen geld – wordt dan – Ik zoek een manier om dat te kunnen betalen. (Ik kan bijverdienen, opslag vragen, iets verkopen.)

Stop met negatief te denken en oefen jezelf erop om alles om te zetten naar een positieve zin. En ja, dat heeft tijd nodig, het is een proces van lange adem (afhankelijk van hoe zeer jij je denken wil aanpassen).

Alles over positief denken, hoe je dat doet, wat het oplevert enzoverder, lees je uitgebreid in dit artikel. Als je praktische voorbeelden wil, dan kan je die lezen in dit artikel.

Schrap enkele woorden

Als je al je gedachten positief verwoord, dan ga je automatisch enkele woorden niet meer gebruiken. Niet, geen, nooit, niemand,… heeft geen plaats meer in je zinnen. Er zijn nog andere woorden die ook geschrapt mogen worden, en ik geef je ook het waarom mee.

Maar

Ja, maar… Fijne uitdrukking die we allemaal gebruiken, maar die ons niet verder helpt.

Je zegt ja, ik doe het. En je volgt door ‘maar’. Ik wil het wel doen, maar toch ook niet. Ik zoek meteen een uitvlucht.

Zeg in plaats daarvan ‘nee, ik doe het niet’. (Of zeg: Daar wil ik even over nadenken.) Dat mag, dat is toegestaan. Jij bent in controle van je werkelijkheid en als dat er niet toe doet, dan zeg je nee. Nee zeggen is véél beter dan ja, maar…

Ik probeer

Ja, fijn voor jou dat je probeert, maar wat behaal je daar nu mee? Je probeert en je geeft jezelf al meteen een mogelijkheid mee om te stoppen. Want proberen is fijn, de intentie is er, maar je geeft ook snel op.

Zeg in plaats van ‘ik probeer’ ik zal het doen en goed volbrengen. Dan geef je jezelf niet de kans om vroegtijdig op te geven.

Ik hoop dat

Ik hoop dat ik… Ja fijn voor jou, maar met hopen behaal je niks. Je stelt geen duidelijk doel en daardoor krijg je je doel niet behaald.

In plaats van ‘Ik hoop dat’ zeg je nu:

  • Ik verwacht
  • Ik wil
  • Ik ga
  • Ik doe

Als je je werkelijkheid wil aanpassen, dan moet je specifiek zijn. Hopen is niet specifiek, je wil er geen werk ik steken, je maakt geen intentie. Met hopen behaal je niet veel. Dus, schrap hopen maar uit je woordenboek, dat heb je niet meer nodig.

Ik denk dat ik..

Ik denk dat ik dat kan. Ja, dat kan zo zijn. Maar je stelt niet dat je het echt kan. Je geeft jezelf een excuus om het niet het kunnen, want je denkt het wel, maar is dat ook zo?

Ik denk dat ik het kan, maar misschien ook niet. Weet je, als ik het niet kan, dan heb ik me toch al ingedekt op voorhand. Het is goed.

Zeg toch gewoon: Ik kan dat. Laat dat ik denk achterwege en durf zeker te zijn over jezelf. Heb vertrouwen in jezelf.

En lukt het toch niet, dan is dat een fijne leerschool geweest, een mooie les. Wat is daar mis mee?

Maar als je jezelf op voorhand al indekt voor het geval het niet zal lukken, dan heb je niet het onderste uit de kan gehaald. Want je hebt jezelf de keuze gegeven om eventueel toch op te geven of te falen.

Heb vertrouwen in jezelf en zeg: Ik kan … Je mag vertrouwen hebben in jezelf hé, dat is geen misdaad (hoewel sommige mensen daar zo over denken).

Ik kan dat niet, dat is niks voor mij…

De favoriete zin van onze zoon: Ik kan het niet.

Ja goed, dan kan je het niet. Hoef je ook niet meer te beginnen want je hebt het al opgegeven.

Als je weet dat je gedachten je werkelijkheid maken, en je zegt/denkt dan dat je het niet kan. Ja, dan kan je het ook niet kunnen. Je verplicht jezelf om het niet te kunnen. Je zal falen, want dat is wat je wil.

Wat als

Als jij je focus legt op alles wat fout zou kunnen gaan, dan geef ik het je op een briefje dat er ook eentje van zal waar worden. Want alles waar jij je energie (ook je zorgen) aan geeft, kan/mag groeien en werkelijk worden.

Zeg niet ‘wat als’, laat het gewoon weg. Ik ga solliciteren voor die job en ze nemen me aan. Punt.

Niet was als ze me niet goed genoeg vinden, of ze vinden me misschien te oud?

Nee, gewoon zeker zijn van je stuk en die twijfels achterwege laten. Dan komt het allemaal goed.

Niemand, iedereen, nooit, altijd

Ten eerste kan je niet zeker zijn dat iets nooit/altijd door niemand/iedereen is gedaan. Dat is een hersenspinsel dat jij gebruikt als uitvlucht om iets niet/wel te kunnen/moeten doen.

Katie Byron omschrijft het heel mooi in haar boek: The work – 4 vragen die je leven veranderen. (Het is zo de moeite waard om te lezen! Het veranderde echt mijn leven, gek he)

Zij stelt dat om je eigen gedachten te ordenen, je je gedachten onder de loep moet nemen. Je haalt er 1 gedachte (of situatie) uit en je stelt 4 vragen om zeker te zijn dat die gedachte waar is. En 1 van die vragen is: ‘Ben je zeker dat niemand/iedereen dat doet?’

Als je kind zegt: ‘Maar mama, iedereen op school heeft dat (ding), dus ik wil dat ook.’ Is het dan écht zo dat iedereen dat echt heeft? Kan je daar 100% zeker van zijn? Spreekt je kind dus de waarheid? En heeft je kind daarom dat (ding) nodig?

Als jij stelt dat je altijd geld te kort hebt, is dat dan zo? Als jij altijd geld te kort hebt, dan kan je nooit iets betalen. Je hebt soms geld te kort, dat kan zijn, maar altijd? Dat is wel een hele straffe verwensing voor jezelf.

 

Conclusie

Wat vind je ervan? Geschokt van de inhoud, wakker geschud of ben je bewuster van wat je denkt? Denk eraan, jij hebt de kracht om je werkelijkheid te maken zoals jij die wil. Het is aan jou om NU meteen die knop om te draaien en er voor te gaan.

Want ik kan het niet doen voor je. Ik kan je alleen vertellen wat je misschien anders kan doen, en je hulpmiddelen aanreiken. Jij bent de enige die jouw gedachten kan controleren.

Het is NU meteen de allerbeste tijd om die knop om te draaien en deze tips toe te passen. En wie weet heb je volgende week het leven waar je altijd al van droomde?

Er is niks wat je niet kan bereiken. Wil je er jezelf voor veranderen? Durf je het aan?

Veel succes.

Boeken om verder te lezen

Vooral de boeken van Katie Byron hebben mij immens geholpen. Het was een pijnlijk proces dat me heel veel inzicht heeft gegeven over waarom bepaalde dingen gebeuren in mijn leven. Ze heeft mijn ogen letterlijk geopend en heeft me de kans gegeven om mijn eigen realiteit weer in handen te nemen.

Een selectie van haar boeken.

‘Tijger-tijger is het waar’ is voor kinderen (en volwassenen die je wil introduceren met haar werk). Tijger-tijger is geschikt vanaf 4 jaar, op voorwaarde dat je helpt met het vertellen van het verhaal in je eigen woorden en het omzet naar de problemen van je kind.

Mijn dochter (van 4) heeft er veel uit geleerd en we lezen er elke keer in als er zich een probleem stelt (pestgedrag, niet luisteren, anderen doen haar pijn, het is niet leuk in de klas, mama wil te veel, …)

Lees verder:

 

Geef een reactie